همه ما در دنیای موسیقی میدانیم که در این جهان موسیقی مدل ها و انواع سبک ها را میتوان تجربه کرد

مدل ها و سبک های موسیقی بر اساس عوامل زیادی میتوان دسته بندی کرد،اما محبوب ترین سبک موسیقی واقعا کدام است؟قطعا نمی شود صد در صد انتخاب کرد چرا که این مورد بر اساس سلیقه تمام انسان های زمین است

ما در این مقاله به معرفی انواع سبک های موسیقی می پردازیم و به شما میگوییم که در دهه های اخیر، محبوب ترین آن ها چه سبکی یا سبک هایی  بوده است.

موسیقی کلاسیک

موسیقی کلاسیک اصطلاحی هست که به موسیقی هنری اروپا گفته می شود،این موسیقی تقریبا از سال ۵۰۰ میلادی آغاز شده است. 

موسیقی کلاسیک با دوره کلاسیک متفاوت است. 

دوره کلاسیک اشاره به دوره تاریخی موسیقی غرب دارد. این دوره ها را به صورت زیر دسته بندی می کنند. 

  • موسیقی قرون‌وسطی  ۵۰۰-۱۴۵۰
  • موسیقی دوره رنسانس ۱۴۵۰-۱۶۰۰ 
  • موسیقی دوره باروک ۱۶۰۰-۱۷۵۰
  • موسیقی دوره کلاسیک ۱۷۵۰-۱۸۱۰ 
  • موسیقی دوره رومانیک ۱۸۱۰-۱۹۱۰ 
  • موسیقی دوره مدرن ۱۹۱۰ به بعد. 

موسیقی هر کدام از این دوره ها ساختار و ویژگیهای خود را دارد، که تداعی کننده حال و هوای آن دوران است

ساز ها ی مختلفی در موسیقی کلاسیک مورد استفاده قرار میگیرد از جمله مهم ترین آنها :

ساز های زهی نظیر:

  • ویلن
  • ویولن آلتو
  • ویولنسل
  • هارپ

سازهای بادی:

  • ترومپت
  • ترومبون
  • هورنفلوت
  • کلارنیت
  • ایوا
  • فاگوت
  • توبا

سازهای کلید دار نظیر:

  • پیانو
  • هاپسیکورد

سازهای کوبه ای:

  • سنج
  • تیمپانی

 ساز های کلاسیک از جمله ساز ویولن و ویولن‌سل را میتوانید به صورت حضوری با اساتید مجرب در آموزشگاه موسیقی نواک آموزش ببینید. برای اطلاع از شرایط حضوری آموزش های موسسه نواک و اساتید در ساز های کلاسیک روی لینک های زیرکلیک کنید

انواع موسیقی و سبک های آن

سبک موسیقی پاپ

موسیقی پاپ، که با ملودی های مسری و اشعار مرتبط آن مشخص می شود، ژانری است که نه تنها روندهای فرهنگی را در طول زمان منعکس می کند، بلکه آن ها را شکل می دهد. این موسیقی که به عنوان تلفیقی از راک اند رول و ریتم و بلوز ظاهر می شود، به طور مداوم تکامل یافته است و تأثیرات موسیقی الکترونیک و هیپ هاپ را در دوران مدرن در خود جای داده است.

این سازگاری، همراه با مشارکت چهره‌های نمادین مانند مایکل جکسون و مدونا، موسیقی پاپ را به شهرت پایدار سوق داده است. جذابیت بین فرهنگی و بین زبانی آن حس تجربه مشترک را تقویت می کند و جایگاه آن را به عنوان یک ژانر قدرتمند و فراگیر تثبیت می کند.

اهمیت موسیقی پاپ بیشتر با توانایی آن در پر کردن شکاف بین فرهنگ ها و ایجاد یک منظره موسیقی جمعی تأکید می شود. آهنگ های جذاب و مضامین مرتبط آن زبانی جهانی ارائه می دهد که در بین مخاطبان مختلف طنین انداز می شود. این دسترسی به افراد با پیشینه‌های مختلف اجازه می‌دهد از طریق یک رشته موسیقی مشترک به هم متصل شوند. در نتیجه، تأثیر فرهنگی موسیقی پاپ عمیق باقی می‌ماند و ملودی‌ها و پیام‌های آن اثری محو نشدنی در جوامع سراسر جهان بر جای می‌گذارند.

موسیقی سنتی

موسیقی سنتی یا دستگاهی از دوران قاجار به بعد مرسوم شد که بنیانگذار آن علی اکبر خان فراهانی بود. او‌ نتیجه این طبقه بندی را به فرزندانش میرزا عبدالله و آقا حسینقلی انتقال داد. این دو بعد ها اقدام به تالیف و‌ تدوین ردیف کردند. در نتیجه زحمات این دو عزیز میراث ارزشمندی برای ما بجا مانده است. 

ردیف دستگاهی موسیقی ایران شامل هفت دستگاه به نامهای شور، همایون، نوا، راست پنجگاه، سه گاه ، ماهور  و چهارگاه 

و پنج آواز به نام های ابوعطا، بیات ترک، افشاری، دشتی و اصفهان می باشد.

ساز های مختلفی در موسیقی  سنتی ایرانی کاربرد دارند. مهمترین آن ها عبارت اند از:

سازهای زهی نظیر:

  • تار
  • سه تار
  • رباب
  • عود
  • کمانچه
  • قیچک
  • سنتور
  • قانون
  • ویولن

ساز های بادی نظیر: نی

ساز های ضربه ای و کوبه ای نظیر :تمبک و دف

رشد موسیقی سنتی

موسیقی نماینده ذوق فطریست و مطابق احساسات و مترجم خیالات بشر هست. چون ذوق و قریحه و احساس، معیار مشترکی میان مردم اقوام مختلف ندارد، لذا هر کشوری را موسیقی مخصوصیست که خاطرات ایام گذشته و نمونه احساسات و عواطف مردمیست که در آن کشور نشو و نما یافته است. و شک نیست که قدمت تمدن و کیفیت زندگی دوره های مختلف ، انقلابات ، اتفاقات و حوادث تاریخی ، خاطرات شادی بخش و دوران غم انگیز گذشته همه دست به دست یکدیگر داده و موسیقی امروز ما را پدید آورده اند.

از طرفی دیگر چون‌تمدن ، دنیا را بهم نزدیک کرده و بشر را تحت تاثیر احساسات مختلف گذارده ، صنایع هر ملت نیز در نتیجه معاشرت با ملل دیگر تغییر می کند و هر زمان رنگ تازه به خود می گیرد.
طبیعی است که موسیقی ما نیز مانند سایر هنرهای ما تنها متعلق به ما نبوده است و هر نغمه از گوشه ای پدید آمده و با نغمات ملی ما مخلوط شده و‌ تحت تاثیر احساسات ما یک دوره تحول طولانی را پیموده تا بصورت کنونی در امده است.
با انکه معلوم نیست اصل هر نغمه‌ای از کجا آمده است ما تمام آنها را اکنون موسیقی ملی خود می دانیم . زیرا ذوق و‌قریحه‌ما آنها را پرورش داده است و خلاصه افکار و‌عقاید و شیره احساسات و عواطف ماست.

 دوره پیشرفت موسیقی ایرانی

دومین دوره پیشرفت موسیقی ایرانی ، در دوران مدرن بود. در دوران پهلوی ، بنیادهای فرهنگی غربی وارد موسیقی ایرانی شد و باعث پدیدار شدن شکلهای جدید از موسیقی گردید. اگر چه رضاخان موسیقی ملی ایران را به موسیقی اروپایی ترجیح می داد، اما معتقد بود که موسیقی اروپایی برای کشور لازم هست.

سازهای موسیقی سنتی ایران
سازهای بادی مانند نی، سرنا، کرنا و نی انبان
سازهای زهی مانند کمانچه، عود، رباب و تار
سازهای کوبه ای مانند دهل، دایره، طبل و تنبک
سازهای زهی زخمه ای ، سنتور و…

اگر علاقه به یادگیری ساز های سنتی از جمله سنتور، سه تار و تار دارید میتوانید با آموزشگاه موسیقی نواک برای یادگیری در ارتباط باشید.رو لینک های زیر کلیک کنید تا اطلاعات جامع در ارتباط با آموزش های حضوری ساز های سنتی.

آموزش انواع ساز های موسیقی

انواع مختلف موسیقی ایرانی

1- ردیف
ردیف موسیقی ایرانی از دوران علی اکبر فراهانی ، نوازنده مشهور تار و سه تار برجا مانده است. امیرکبیر علی اکبر فراهانی را برای گسترش و انتشار موسیقی ایرانی به دربار آورد.
سپس غلام حسین خان، برادر علی اکبر ، این نوع موسیقی را به میرزا حسین قلی و میرزا عبدالله ، دو پسر علی اکبر آموزش داد.
این دو ، موسیقی را به شکل مثالهای ملودیک ( ردیف موسیقی امروزی) دسته بندی کردند.
گردآوری و تدوین ردیف به شکل کنونی از اواخر دوران زندیه و ابتدای دوران قاجاریه آغاز گردید.

می توان خاندان فراهانی ( میرزا عبدالله ، حسین قلی و علی اکبر فراهانی ) را به عنوان اولین راویان ردیف معمولی معرفی کرد.
2-دستگاه
هر دستگاه توالی پرده های مختلف با نواهای کامل موسیقی ایرانی هست که احساسات خاصی در شنونده بر می انگیزاند.
۷ دستگاه موسیقی ایرانی شامل
شور، سه گاه، چهارگاه، راست پنجگاه، همایون، ماهور و نوا می باشد.
3-آواز
آواز بخش صوتی غیر ریتمیک و بدون فرم در موسیقی ایرانی هست . موسیقی ایرانی از ۵ آواز تشکیل شده است ؛
آواز ابوعطا از متعلقات دستگاه شور
آواز بیات ترک از متعلقات دستگاه شور
آواز افشاری از متعلقات دستگاه شور
آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور
آواز بیات اصفهان از متعلقات دستگاه همایون

برخی از چهره های برجسته موسیقیدانهای ایرانی
غلامحسین درویش خان
علی نقی وزیری
سید جلال تاج اصفهان
حبیب سماعی
ابوالحسن صبا
قمرالملوک وزیری
روح الله خالقی
حسین تهرانی
غلامحسین بنان
جواد معروفی
محمدرضا شجریان
شهرام ناظری
پرویز مشکاتیان
حسین علیزاده
کیهان کلهر
علیرضا سلیمانی
محمد رضا لطفی را می توان نام برد.

سبک های راک

سالهای میانی دهه ۱۹۵۰ شاهد نشو و نمای گونه ای نو از موسیقی مردم پسند بود که راک اند رول و سپس به اختصار راک نام گرفت.

راک گرچه دربرگیرنده ی سبکهای متنوع است اما به موسیقی آوازیی گرایش دارد که ضربش خشن و پیش برنده است و در آن اغلب همراهی گیتارالکتریکی و صداهای به شدت تقویت شده جلوه ای برجسته دارد.

راک اولیه به طور عمده از سبک ریتم و بلوز-نوعی موسیقی رقص سیاهان آمریکا که آمیخته با بلوز بود و از جاز و سبک سرودهای انجیلی سیاهان سرچشمه گرفت.

راک همچنین برگرفته از موسیقی بومی و موسیقی سرزمین های غرب آمریکاست مبتنی بر گیتارنوازی که در فرهنگ سفید پوستان امریکا ریشه دارد.

راک طی کم و‌بیش یک دهه، از سبکی ساده و معطوف به رقص به گونه ای از موسیقی بدل شد که از رنگ آمیزی، مضمون شعر ها و تکنیک های صوتی الکترونیک بسیار متنوع بود.

پیدایش و تحول راک

ليتل ريچارد،چاك بري،بو ديدلي و فتز دومينو از اجراكنندگان پيشتاز راك بودند.

گروه”Bill haley and his comets” از قديمي ترين گروه هاي مهم راك اند رول بودند.

جلوه طغيان دوران جواني توسط “الويس پريسلي”كه سلطان بي چون و چرا راك اند رول بود،جلوه گر شد.

در سال١٩٦٤ با سفر “بيتل ها”(گروه انگليسي)فصل تازه اي در تاريخ راك گشوده شد.

سبكهاي متنوع راك در سالهاي پاياني دهه ١٩٦٠را ميتوان :

راك عاميانه(folk rock)

جاز راك(jazz rock)راك

كلاسيك(classical rock)

راک راگا(raga rock)

راک توهمی(psychedelic rock)

راک اسیدی(acid rock)نام برد.

در سالهای ۱۹۷۰-۱۹۷۱ با انحلال گروه بيتلها و درگذشت پيشگامان راك ،لطمه هاي بزرگي به موسيقی راك وارد شد.

در اغاز دهه ١٩٨٠گونه اي راك ابتداي كه طبلهای كوبنده،باس بسيارقوی و غريو لگام گسيخته ی گيتار های الکتریکی كه با نهايت قدرت می نوازند ،با نام “هوي متال “طرفداران زيادی بدست آورد.

برخی از ویژگی های اصلی موسیقی راک:

 

  • ریتم قوی: موسیقی راک معمولاً از ضرب آهنگ سریع استفاده می کند (اغلب در 4/4 زمان). ریتم معمولاً توسط یک گیتار لید ریتمیک، گیتار بیس و درام تأکید می شود.
  •  اشعار: اشعار در موسیقی راک می تواند با موضوعات مختلفی از جمله عشق، عصیان، مسائل اجتماعی و موارد دیگر سروکار داشته باشد.
  •  سازها: گروه های راک معمولاً از یک گیتار الکتریک، یک گیتار باس و درام تشکیل می شوند. برخی از گروه ها همچنین دارای کیبوردهایی مانند پیانو، ارگ یا سینت سایزر هستند. گیتار الکتریک اغلب در موسیقی راک مورد تاکید قرار می گیرد و بسیاری از آهنگ ها دارای تکنوازی گیتار هستند.
  •  تنوع ژانرهای فرعی: موسیقی راک ژانرهای فرعی مختلفی مانند پانک راک[7]، هوی متال[8]، آلترناتیو راک[9]، ایندی راک[10] و هارد راک[11] را به وجود آورده است.
  •  اجرای زنده: موسیقی راک اغلب به صورت زنده در کنسرت ها اجرا می شود و به خاطر اجراهای قدرتمند و پرانرژی خود شناخته شده است.

سبك های جاز

 جاز١٩٥٠-١٩٠٠

جاز را ميتوان به طور عام به عنوان گونه ای از موسيقی كه ريشه در بداهه پردازی دارد و ریتم سنكوپ دار،ضرب يكنواخت و رنگ اميزی و تكنيك های خاص اجرايی از ويژگيهای آن است،توصيف كرد.

گرچه اصطلاح جاز از ١٩١٧رواج يافت اما احتمالا اينگونه از ١٩٠٠ موجود بوده است،از انجا كه اين موسيقی نو فقط به شكل اجرايی و بدون نت نگاری وجود داشته است،زمان پيدايش و كيفيت آثار اوليه آن به درستی برما آشكار نيست.

جاز از همان آغاز سبكهاي متنوعی از قبيل :نيو اورلئان(ياديكسيلند)،سويينگ،بیبا‌پ،كول،جاز ازاد،جاز راك را درخود جاي داده بود.چهره های برجسته اين سبك ميتوان  :لويی آرمسترانگ،دوك الينگتن،بني گودمن،چارلی پاركر…نام برد.

ريشه سبک جاز

جاز اوليه،عناصر فرهنگهای موسيقايی متعددي همچون فرهنگهاي افريقايی باختری،امريكايی و اروپایی را  در هم آميخت.

تكيه بر بداهه پردازی،استفاده از طبل،صداهاي كوبشی،ريتمهای پيچيده شماري ازعناصر موسيقی افريقای باختری(غنا-نيجريه-چندكشور ديگر)است كه بر جاز تاثير داشته است.ديگر ويژگی متاثر از موسيقي اين خطه “ندا و پاسخ”است.(يك تك خوان عبارتهايی ميخوانند و بارها توسط همسرايان پاسخ داده ميشود).

آوازهای حين كشت و كار،آوازهاي مذهبی،سرودهاي انجيلی،رقصهای كيك واك كه توسط سياهان سروده شده است از منابع اساسي جاز مي باشند.

سنت امريكايي همنوازی درقالب دسته های سيار موسيقی يكی از منابع اصلی جاز بود.

سبک بلوز

 بلوز از منابع مهم جاز است.

از آوازهای كشت و كار،آوازهای مذهبی و ترانه های بردگان مناطق گوناگون،سرچشمه گرفت.بلوز محلي به طور معمول با همراهی گيتار اجرا ميشد،فرم يا سبك مشخصي نداشت.بلوز هاي آوازی،بياني بسيار شخصي دارند،اين آوازها اغلب با مضمون همچون درد،خيانت ديدگی،بی وفایی،عشق يك جانبه ميپردازد.

كلام اين اواز ها از چند بند ٣سطري كه همگی از نظر شعر و موسيقی فرمی مشابه دارند تشكيل ميشود.“بسی اسميت”ملكه بلوز شهرت دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست